Delegating Constructors

قابلیت constructor delegation در سی++

قبلا وقتی داشتم یه کلاسی می‌نوشتم که چنتا کانستراکتور داشت و اون کانستراکتور ها فقط در بخش کوچیکی از کارها باهم تفاوت داشتن، میومدم و کدهارو چندبار کپی می‌کردم.

بعد ها اومدم اون قسمتی که بین‌شون مشترکه رو توی یه تابع دیگه قرار دادم و هرجا که نیاز بود اون رو صدا می‌زدم.

نمی‌دونستم که سی++ یه قابلیتی داره به اسم constructor delegation

فرض کنیم همچین کدی داریم:

class Foo
{
public:
    Foo()
    {
        // code to do A
    }
  
    Foo(int value)
    {
        // code to do A
        // code to do B
    }
};

همونطور که می‌بینیم، کد کانستراکتور اولی توی کانستراکتور دومی کپی شده. برای اینکه از اینکار جلوگیری کنیم، از قابلیت delegate کردن کانستراکتور ها استفاده می‌کنیم و کد ما این شکلی می‌شه:

class Foo
{
private:
  
public:
    Foo()
    {
        // code to do A
    }
  
    Foo(int value): Foo{} // use Foo() default constructor to do A
    {
        // code to do B
    }
  
};

توی این کد وقتی کانستراکتور دومی صدا زده میشه،‌ اول میاد و کانستراکتور اولی رو صدا میزنه و بعد میره کد های مربوط به خودش رو اجرا می‌کنه (: خیلیم قشنگ. به کانستراکتور دومی اصطلاحا می‌گن delegator.

نکات

  • امکان اینکه کانستراکتور A یک delegate برای کانستراکتور B باشه و همین کانستراکتور B یک delegate برای کانستراکتور A باشه وجود داره. این باعث میشه که برنامه شما کرش کنه. پس باید مراقب باشیم که حلقه بی نهایت پیش نیاد.
  • کانستراکتوری که delegator هست نمیتونه عمل member initialization رو انجام بده. در حالت کلی، یک کانستراکتور نمیتونه همزمان هم initializer باشه و هم delegator.