فصل ۲۲ دایتل: نکات اضافه
توی این فصل درمورد struct ها، bit field ها، اوپراتور های بیتی (bitwise) و توابع مربوط به دستکاری رشته های در سی صحبت شده.
توی این فصل درمورد struct
ها، bit field ها، اوپراتور های بیتی (bitwise) و توابع مربوط به دستکاری رشته های در سی صحبت شده.
البته دو مورد آخر رو من بلد بودم بنابراین توی این پست دربارشون چیزی نمینویسم. راستی، این آخرین فصل کتاب فیزیکیه و یکی دوتا فصل دیگه هستن که باید اینترنتی خریدشون (=
structure ها
نکته جالب اینکه struct
ها تقریبا همون کلاس ها هستند و تنها تفاوتشون اینه که اعضای یک struct
بر خلاف کلاس، به صورت پیشفرض public
هست و همچنین نوع ارث بری به صورت پیشفرض public
هست(که در کلاس ها private
هست).
typedef
و using
همونطور که از قبل میدونستیم، از typedef برای تعریف کردن alias برای انواع داده هامون استفاده میکردیم. مثلا:
typdef char* string;
توی سی++ ۱۱ قابلیتی اضافه شده که میشه اینکار رو با استفاده از using انجام داد و عبارت پایین برابر با همون typedef عمل میکنه:
using string = char*;
Binary Literals ها
در سی++۱۴ میتونیم از Binary Literal ها استفاده بکنیم.
برای اینکار کافیه که پشت عبارتمون، کاراکتر 0b یا 0B رو قرار بدیم:
const unsigned binary{0b1000000'00000000'00000000'00000000};
Bit Field ها
سی++ این امکان رو به ما میده که تعیین کنیم یک عضو خاص(از نوع int
یا enum
) یک کلاس یا یک struct
چقدر از حافظه رو اشغال بکنه(تعداد بیت ها). به عضوی که این قابلیت براش استفاده شده باشه میگن Bit Field.
struct BitCard
{
unsigned face : 4;
unsigned suit : 2;
unsigned color : 1;
};
با توجه به مثال بالا، اندازهٔ حافظه ای(تعداد بیت ها) که میخوایم عضو ما داشته باشه رو با یک «:» جدا میکنیم.
اصطلاحا به اندازه ای که تعیین میکنیم میگن width of the bit field.
unnamed bit field
سی++ این امکان رو به ما میده که عضوی تعریف بکنیم که به عنوان padding استفاده بشه. این عضو هیچ اسمی نداره و صرفا به تعداد بیت ای که مشخص میکنیم، حافظه رو رزرو میکنه و اون بخش از حافظه قابل استفاده نیست.
struct Example
{
unsigned a : 13;
unsigned : 3; // align to next storage-unit boundary
unsigned b : 4;
};
توی مثال بالا تعیین کردیم که ۳ بیت از حافظه رزرو بشه.
این رزرو کردن به یک شکل دیگه هم میتونه نوشته بشه و اون هم اینکه تعداد بیت های unnamed رو برابر با صفر قرار بدیم.
در این حالت خود کامپایلر میاد و هرچقدر که فضا در اون واحد حافظه باقی مونده رو رزرو میکنه. عضو بعدی ای که تعریف میکنیم در یک واحد دیگه قرار میگیره.
struct Example
{
unsigned a : 13;
unsigned : 0; // align to next storage-unit boundary
unsigned b : 4;
};
نکات بیت فیلد ها
- نباید با استفاده از اوپراتور & سعی کنیم که آدرس یک بیت فیلد رو بگیریم.
- استفاده از بیت فیلد ها باعث میشه که کامپایلر کد کندتری رو تولید بکنه. بخاطر اینکه محاسبه های بیشتری برای پیدا کردن آدرس های حافظه باید انجام بده.
پایان
خب این فصل هم به پایان رسید و رسما فصل های موجود در کتاب pdf «آموزش برنامه نویسی سی++ دایتل» تموم شد. از این به بعد نکات اضافی ای که از منابع دیگه یاد میگیرم رو در پست های جدا مینویسم. کتاب جالبی بود